Van Sioux City naar Mount Rushmore

4 september 2014 - Hill City, South Dakota, Verenigde Staten

Deze dag is gewoon perfect verlopen! Vanmorgen eerst gezellig gebabbeld op de "Google hangouts " met mijn broer, schoonzus en neefje Dylan! En na het ontbijt, wafels (we must al have wafels), op weg richting Rapidcity, om vandaaruit naar Rushmore gaan....Onze eerste stop is een grote begraafplaats van Indianen Veteranen in Rosebud, erg mooi en indrukwekkend! Om 10.15 uur passeren we een tijdzone en we gaan een uur terug...dat is mooi, het is nu dus weer 9.15 uur! Onderweg passeren we "Badlands National park " zo dat moet wat zijn...voornamelijk grof gebergte, maar na 4 min. Zijn we er alweer uit! Hahaha we rijden nog een uurtje ofwat door heuvelachtig landschap, op de bekend Amerikaanse wegen die net zo mooi mee glooien prachtig om te zien en heel erg rustig op een enkele tegenligger na. Het gebied wordt grilliger en de bergen hoger en we komen rond twaalf uur in Rapid City aan, vandaar is het nog ong. een half uurtje naar de bekende Mountain. We vragen nog wat informatie en dan gaan we, en ja hoor na een half uur zien we ze voor ons opdoemen, wat indrukwekkend is dit, we kunnen er zo voorbij rijden maar we kunnen ook naar binnen het kost 11 dollar maar dan mag je ook een heel jaar! Op een grote parkeerplaats parkeren we en we lopen richting de berg, die steeds dichterbij komt en het is ook echt prachtig om te zien! Het weer is ook fantastisch rond de 20 graden lekker zonnig! In het informatiecentrum leren we hoe het allemaal tot stand is gekomen, dan krijg je nog meer respect! We zien mensen met lekker grote ijshoorns voorbijkomen en ja.....we kijken nog even in de souveniershop, meestal een van de vele met dezelfde soort dingen alleen een andere naam erop. Maar deze keer hebben we geluk...we verzamelen n.l. Al jaren de magneten van alle staten waar we geweest zijn, en we weten dat er een bord bestaat waar ze op moeten, (ze hangen nu op de koelkast) maar nog nooit is het ons gelukt er een te bemachtigen, tot vandaag, eindelijk hebben we hem en direct aangevuld met de nog missende magneten! Deze dag kan niet meer stuk, we hebben ons twee uur vermaakt en besluiten om de Crazy Horse te gaan opzoeken, deze berg stelt een indiaan op zijn paard voor, (tenminste als hij af is), die wijst naar zijn land, waar zijn volk begraven ligt. Het verhaal gaat dat de vier hoofden van Rushmore in zijn hoofd passen, zo groot is hij! 11 Mile verder staat hij en zo uit de verte zien we er niet veel van...dus maar naar binnen, twee keer zo duur als M.R. Maar uiteindelijk nog veel indrukwekkender om te zien en het is geen National park, maar geheel in eigen beheer en afhankelijk van de toegangsgelden, giften en donaties. We komen niet zo dicht bij al bij M.R. Maar er blijkt een bustour van ong. 25 min te gaan! En idd wat een belevenis, een fantastisch chauffeur die met veel humor en kennis ons tot onderaan de berg brengt! Wauw wat mooi. Er is een heel groot museum bij en we raken niet uitgekeken! Dan worden we tenslotte ook nog verrast door een echte native american (indiaan) die tribal dansen uitvoert! En voor zijn laatste dans heeft hij vrijwilligers nodig........the snake dance.....wij worden vrijwillig verplicht aangewezen om mee te dansen als een van de 15 ....whaaaaa kon het dus helaas niet filmen! Maar wat een lol, de dame naast mij vondt het wat minder....hihihihi Het is inmiddels als kwart over 6 we zijn de hele dag zoet geweest! Geweldig, nu nog een slaapplaats in dit best wel drukke toeristische gebied, maar ook dat lukt, de tweede poging is raak en we zien onderweg ook nog een Diner! Deze dag kan echt niet meer stuk, en we hebben nog zoveel moois om te gaan zien!

1. Celia Barendrecht:
    5 september 2014
    Ziet er allemaal geweldig uit ..en dat eten jammie ... Weer een hele fijne dag xxx
  2. Corina van der Pol:
    5 september 2014
    Wat een prachtige foto's en uitgebreid verslag. Ik zit heerlijk mee te genieten!!